نبض صنعت گزارش می دهد
زمزمه عرضه اکستریم VX مدیران خودرو به دو برابر قیمت جهانی

0
اکستریم VX
بحث تعیین قیمت 4 تا 5 میلیارد تومانی برای خودروی اکستریم VX مدیران خودرو در حالی مطرح است که این خودرو در بازارهای جهانی با قیمتی در حدود 2 میلیارد تومان عرضه می شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری نبض صنعت، این روزها خبرهایی در خصوص قیمت گذاری خودروی اکستریم VX مدیران خودرو به گوش می رسد که از احتمال قیمت گذاری 4 تا 5 میلیارد تومانی این محصول حکایت دارد.

این در حالی است که اکستریم VX در کشور چین حدود 37 هزار دلار عرضه می شود. این رقم با احتساب نرخ 60 هزار تومانی برای دلار آزاد، معادل 2 میلیارد و 220 میلیون تومان می شود اما نکته مهم اینجاست که مدیران خودرو به واسطه داخلی سازی ناچیزی که بر روی این خودرو انجام داده امکان برخورداری از ارز تخصیصی دولت با نرخی به مراتب پایینتر از دلار آزاد را داراست.

حال آنکه بنا بر گفته مسئولان مدیران خودرو، داخلی سازی محصولات اکستریم عمدتا به باطری، اگزوز، لاستیک و کف پایی محدود می شود که عملا داخلی سازی قابل توجه و انتقال دانش فنی به حساب نمی آید.

علاوه بر این، مدیران خودرو به ازای واردات پک های خودروی اکستریم VX از تعرفه پایینتر نسبت به واردات خودروی ساخته شده برخوردار است و همین امر نیز باعث کاهش چشمگیر بهای تمام شده این خودرو می شود.

از سویی، الزام به داخلی سازی 20 درصد به بالا موضوعی است که سالها پیش در وزارت صمت مصوب و ابلاغ شد تا مبنایی برای تخصیص ارز و برخورداری شرکت های مونتاژکار از تسهیلات دولتی باشد اما مشاهده می کنیم که مدیران خودرو با داخلی سازی 15 درصدی اقدام به واردات و مونتاژ اکستریم VX کرده که این مسئله نیز خلاف قانون است.

با این تفاسیر مشخص نیست بحث قیمت گذاری 4 تا 5 میلیارد تومانی برای اکستریم VX از کجا نشأت گرفته و چه مبنایی پشت آن است؟

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید