نبض صنعت گزارش می دهد
انتقاد وزیر صمت از واردات خودروی ۵ میلیاردی مدیران خودرو

0
اکستریم VX
وزیر صمت از واردات خودروی لوکس 5 میلیارد تومانی مدیران خودرو به صورت تلویحی انتقاد کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری نبض صنعت، وزیر صمت روز گذشته در مراسم بزرگداشت روز صنعت و معدن با انتقاد از واردات خودروهای لوکس به کشور و تخصیص ارز به واردات این نوع خودروها که مشابه تولید داخل نیستند، گفت: در تخصیص ارز به سمت خودروهایی برویم که مشابه داخل دارند نه اینکه لوکس وارد کنیم که در داخل ساخته نمی‌شوند.

عباس علی آبادی ادامه داد: در تخصیص ارز باید به سمت خودروهایی برویم که مشابه داخل دارند نه اینکه لوکس وارد کنیم که در داخل ساخته نمی‌شوند.

وی تصریح کرد: با این شیوه نشان می‌دهیم که با قیمت پایین‌تر می‌توان خودروی خود سوار شد؛ مثلاً با ۸ هزار دلار می‌توان خودروی درجه یک ساخت. خودروسازان باید خود را تکان دهند زیرا در غیر این صورت همین جایی که هستند، می‌مانند.

این در حالی است که اخیراً زمزمه عرضه خودروی اکستریم VX مدیران خودرو به دو برابر قیمت جهانی در کشور مطرح شده است.

بحث تعیین قیمت 4 تا 5 میلیارد تومانی برای خودروی اکستریم VX مدیران خودرو در حالی مطرح است که این خودرو در بازارهای جهانی با احتساب نرخ دلار 60 هزار تومانی، با قیمتی در حدود 2 میلیارد تومان عرضه می شود.

نکته مهم اینجاست که مدیران خودرو به واسطه داخلی سازی ناچیزی که بر روی این خودرو انجام داده امکان برخورداری از ارز تخصیصی دولت با نرخی به مراتب پایینتر از دلار آزاد را داراست.

حال آنکه بنا بر گفته مسئولان مدیران خودرو، داخلی سازی محصولات اکستریم عمدتا به باطری، اگزوز، لاستیک و کف پایی محدود می شود که عملا داخلی سازی قابل توجه و انتقال دانش فنی به حساب نمی آید.

علاوه بر این، مدیران خودرو به ازای واردات پک های خودروی اکستریم VX از تعرفه پایینتر نسبت به واردات خودروی ساخته شده برخوردار است و همین امر نیز باعث کاهش چشمگیر بهای تمام شده این خودرو می شود.

انتهای پیام

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید